I dag har jag
börjat termin 6 på högskolan I Borås. Kursen vi ska läsa nu heter Didaktik
,estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och
matematik. Jag tror att detta kommer bli en intensiv termin men också väldigt
rolig och lärorik! Den här bloggen kommer att vara min portfolio under denna
terminen då vi ska träna oss på att använda digitala verktyg under
utbildningen. Det här med att blogga kommer att bli en utmaning för mig
eftersom detta är något jag aldrig testat på förut.
förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesserförhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar