torsdag 29 januari 2015

Textil i förskolan


Idag har vi haft vår första workshop i textil. Det var roligare än vad jag trodde eftersom jag inte har så bra erfarenheter av just textil. Vi blev indelade i små grupper och varje grupp fick en dikt som vi sedan tillsammans i gruppen skulle sy på en tygbit. Uppgiften var att få fram själva känslan i dikten och jag tycker att vår grupp lyckades riktigt bra.






Detta var något som jag tyckte var en väldigt rolig samarbetsövning som jag gärna testar tillsammans med barn. Kanske inte på exakt det sättet vi gjorde idag eftersom jag anser att det kan vara svårt för barnen att samarbeta med nål och tråd på en gemensam tygbit. Men anpassar du aktiviteten till barnens nivå så kan det bli en jätte bra samarbetsövning. När barnen får samarbeta på liknande sätt med textil utmanas barnen i språket eftersom de måste kommunicera med varandra för att kunna samarbeta. Jag gillade även att övningen fokuserade på att få fram känslan i dikten istället för att fokus låg på att göra ett motiv. Du som pedagog kan använda dig utav nya begrepp som utmanar barnen och ger dem ett mer berikat ordförråd. Det är viktigt att som pedagog vara aktiv i barnens aktiviteter så att du hela tiden kan vara med och stimulera barnen i deras lärande och även utmana dem till att utvecklas. Det kan handla om att du ställer frågor där barnen utmanas i att reflektera över vad de gör och varför de gör som de gör, eller att använda dig utav matematiska begrepp som tillexempel under, över, i mitten, större, mindre och så vidare. Kommunikation är grunden för att kunna samarbeta vilket främjar språkutveklingen.

Under workshopen fick vi även prova på att trycka olika mönster på tyger



                                   
                                     


Jag ritade av min hand som jag sedan klippte ut och la på en vit tygbit.


Jag la den ut klippta handen på tygbiten och målade hela tyget svart så att det endast blev en vit hand kvar. Sedan målade jag med röd färg på min högra hand och gjorde ett avtryck på det svartmålade tyget.



Det här var verkligen roligt att testa på och något jag tror att barnen uppskattar väldigt mycket. Här kan dem experimentera och göra precis vad det vill. Den här aktiviteten passar alla olika åldrar eftersom du själv bestämmer nivån på mönstret som ska göras.




Efter workshoparna i textil har jag fått mycket tips och idéer på hur man kan arbeta med textil i förskolan. Enligt Björkdahl och Eldblom(2003, s.10) är det lika unikt att andvända den egna handen som redskap som de är att använda tänkandet eller språket. De berskriver också hur viktigt det är att lyssna på barnens funderingar i arbetet med textil och utmana dem i tänkandet så att de reflekterar över vad som sker. Det är i reflektion över själva processen som kunskapen utvecklas.



Referenser 

Björkdahl Ordell, Susanne & Eldholm, Gerd (2003). Räkna med textil. Borås: Högskolan i Borås, Inst. för pedagogik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar