Idag har vi haft föreläsning/workshop med Lena Lyckeståhl där hon har gått i genom vad som gäller för vår kommande vfu(verksamhetsförlagda utbildning) Jag ska under våren göra min vfu på en förskola med barn från 1-5 år. Vi under terminen tillverka ett didaktiskt material som ska användas tillsammans med barnen. Undre föreläsningen pratade Lena om vad ett didaktiskt material är och vad syftet med detta innebär. Lena Lyckeståhl[1] Beskriver att vad som helst kan vara ett didaktiskt material bara du som pedagog har ett tydligt syfte hur det ska användas och vad barnen ska lära. För att materialet ska bli didaktiskt ska alltid de didaktiska frågeställningarna finnas med i planeringen.
De didaktiska frågeställningarna:
*Vad ska undervisningen innehålla?
*Hur ska detta göras tillgängligt?
*Varför ska man lära?
*Vem är det som ska lära?
*När ska man lära?
*Med vem ska man lära?
*Var ska man lära?
*Vem bestämmer vad man ska lära?
Under workshopen fick vi välja en påse som innehöll olika material. Tillsammans i grupp fick vi diskutera de didaktiska frågeställningarna och hur man kan utveckla materialet och anpassa det till barns olikheter.
Vår påse innehöll dessa bilder. Bilderna kan användas av barn i alla åldrar för att främja språkutvecklingen. Bilderna kan användas på flera olika sätt, tillexempel kan barnen försöka förklara bilderna utan att berätta för kompisarna vad bilderna föreställer, de andra barnen får gissa. Genom att barnet får berätta och förklara är det språktutvecklande. För yngre barn kan man tillexempel använda bilderna genom att de får ta upp en bild ur påsen och så kan man tillsammans med barnet diskutera vad det är för något på bilden och kanske fråga hur en ko låter och så vidare. Andra saker man kan göra är att rimma på orden och använda bilderna som sångkort
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar