måndag 9 februari 2015

Museeibesök i Göteborg

I dag har jag och en studiekamrat tillbringat hela dagen i Göteborg och besökt olika museum. Dessa besök är något som ingår i kursen vi läser nu och under besöken skulle vi ha dessa frågeställningar i tankarna:


"Hur kan detta museibesök passa in i ett projekt eller temaarbete?", "Hur skulle jag som pedagog kunna använda detta museibesök på ett klokt sätt och som en naturlig del av det vardagliga arbetet på förskolan eller i förskoleklassen?"



Konstmuseet



Vi började dagen med att gå på fel musei (naturhistoriska) men det gjorde inte så mycket för det var ett väldigt spännande musei som jag verkligen kan tänka mig att besöka med barn i både förskolan och förskolleklass. Nästa Musei att besöka var Hasselblads center, detta var stängt för tillfället så det fick bli ett besök på konstmuseet istället. Utställningen vi kollade på var gjord av Charlotte Gyllenhammar och det var både foton, målningar, skulpturer och filmer. Besöket fick mig att inse att konst kan visa sig på väldigt många olika sätt och det finns inget som är rätt eller fel. Detta skulle jag vilja förmedla till barnen och man skulle kunna ha ett temaarbete som handlar om skapande och konst, där barnen får arbeta med olika slags material. När barnen erbjuds olika material får de undersöka och experimentera hur material fungerar ihop. Konstmuseet kan man använda som inspiration för barnen där de får se vad en konstutställning är och kanske göra en egen konstutställning hemma på förskolan.







 "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga (Lpfö 98, rev. 2010. s, 9) 



Besöket till Göteborgs konstmuseei skulle kunna ge barnen förståelse till att konst kan ges i uttryck på flera olika sätt och att det inte alltid handlar om att något måste vara fint eller fult. Som pedagog kan du diskutera med barnen om olika känslor som en del bilder förmedlar, och prata om att  det ibland kan vara konstnärens syfte med ett konstverk. Barnen kan få välja ut en tavla som de tycker förmedlar en känsla som de sedan får berätta om för varandra. Hemma på förskolan kan man spinna vidare på ämnet om att förmedla känslor via bild. Barnen kan få välja att måla med färger som de tycker är arga färger, glada färger, ledsna färger och så vidare. 




Världskultur- museet

Nästa museei  att besöka var världskultur-museet. Världskultur-museet visar utställningar som fokuserar på mångfalldhet och globala frågor. Denna utställningen hette With Concern och var gjord utav Sebastio Salgado

På bilden ser vi olika hårfärgsprover

Utställningen handlade om immigration, ursprung, arbete och överlevnad. Den här utställningen innehöll en del hemska bilder som jag inte tycker är lämpliga för barn att titta på, men de är samtidigt viktiga frågor som inte får glömmas bort i arbetet med barn. Ett tematiskt arbete om dessa frågor går att arbeta med ändå utan att besöka denna utställning, kanske kan en pedagog besöka utställningen och fotografera lämpliga bilder att visa för barnen. Bilden ovan som visar olika hårfärger skulle kunna vara utgångspunkt för diskussioner om olikheter och mångfald. 

ännu en bild från utställningen


Som jag skrev ovan så skulle jag inte välja att ta med en barngrupp till just utställningen with concern.  Därimot pågick  en annan utställning på världskultur- museet som var för hela familjen. Utställningen heter Jordlingar. Miljön är en  fantasivärld som inbjuder både barn och vuxna till att fundera över hur det är att vara människa. Den här utställningen var den som var mest barnanpassat och som jag tror hade vart roligast att besöka med en barngrupp. Ett tematiskt arbete skulle kunna vara människor där ett besök på världkultur-museet skulle väcka barns tankar kring hur det är att vara människa och hur de är att växa upp på olika platser på jorden.





På utställningen kan barnen göra sin egen musik, bygga städer, lyssna på människoljud, utforska, spela spel eller bara mysa i kuddgropen. 



Stadsmuseet

Det sista museei besöket i Göteborg var Stadsmuseet. Museet hade basutställningar som handlar om Sveriges historia. Besökaren kastas in i olika miljöer som  vikinga- tiden, medeltiden samt 1600 ,1700  och 1800 tal.. Tematiskt arbete kring tillexempel medeltid eller vikinga- tid tror jag barnen skulle tycka var spännande och lustfyllt.

Här är rester från ett gammalt viking-skäpp.




Smycken som användes under vikinga- tiden.




Ett besök på museei eller konsthallar kan användas i en barngrupp på olika sätt och med olika syften. Vill man arbeta på  ett sätt där syftet med utställningen är språkfrämjande? Är de matematiken som ska vara i fokus? Eller är det barnens intresse som ska styra? Jag anser att det är viktigt att variera sig i arbetet. Ibland kanske du som pedagog har bestämt att de är matematiken som ska vara i fokus genom att barnen  får olika uppdrag, som tilllexempel att gå på formjakt och fotografera olika former. Barnen kan fotografera det största föremålet de hittar, eller det minsta, något de tror är tungt eller något de tror är jätte lätt. Man kan sedan samtala om bilderna och låta barnen berätta om hur de har tänkt. Under ett annat besök kan syftet med de kulturella besöket vara att se vad barnen intreserar sig för och sedan utgå från barnen och deras samtal i planeringen i ett vidare arbete. Det viktigaste anser jag, är att man varierar sig i arbetet.

När det gäller 1600, 1700 och 1800 talets Sverige hade de bevarat väldigt mycket olika saker från dessa tider och byggt upp olika miljöer. Detta är något som jag tror barnen skulle tycka var roligt att diskutera kring , hur bodde man på den tiden? Vad hade människorna på sig då? vad åt man för mat och så vidare.




Det fanns också en utställning som handlade om barnhems -barn.







Det fanns olika citat på bord och väggar som var skrivna av idag vuxna människor som en gång i tiden varit barnhems-barn. Dessa citat var väldigt gripande och kanske inte något jag skulle välja att läsa upp för barnen. Men eftersom barnen på förskolan oftast inte kan läsa så tycker jag att denna utställning skulle gå att besöka då miljön inte var uppbygd på ett hemskt sätt. Dock tror jag att man som pedagog alltid bör ha besökt utställningarna i förväg. Det här var en tragisk utställning som man blir väldigt berörd utav. 

I lpfö 98 (rev. 2010, s. 8) "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt viljan att hjälpa andra". Vid ett besök till den här utställningen med en barngrupp kan man samtala med barnen om barnhem och att det var vanligt förr i tiden för barn som inte hade några föräldrar. Många utställningar är inte barnanpassade men vad är det som säger att det inte passar för barn? Jag anser att det är du som pedagog som ansvarar för barnens upplevelser och väljer vart du vill lägga fokus kring. Så länge miljön inte är uppbyggd på ett sätt som skapar obehag för barnen anser jag att de är fritt fram att besöka. 


Referenser 

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar