onsdag 18 februari 2015

Musik som lärprocess

Idag har vi haft vår första workshop i musik med Karin Lindahl vilket var väldigt roligt och givande. Workshops är något som jag anser är bra förberedelser inför den kommande yrkesrollen. Här kan man få tips och idéer på bra aktiviteter som man kan göra tillsammans med barnen. Vi började dagen med att göra olika namnövningar. Sedan skulle alla gå runt i rummet och försöka gå i samma puls. Efter ett tag började Karin slå på en bongotrumma i den puls som vi alla gick i. När hon slutade spela skulle alla frysa till is. I en sådan övning tränar barnen på att höra pulsen och att gå i takt till trumman. Balasen tränas också genom att barnen ska stanna helt plötsligt och försöka stå blixtstilla. Leken kan även utvecklas genom att man ska gestalta olika saker när man stannar som tillexempel att man ska vara liten som en sten eller hög som ett höghus. Sedan fick vi träna på att gå i olika rytmer till musik. Hela förmiddagen bestod av både fakta och aktiviteter där vi fick övas i takt, rytm och puls. Innan det blev paus för lunch fick vi skriva ner med ord eller bild vad musik är för oss.



På eftermiddagen gjorde vi olika sånglekar. Dessa sånglekar skapar gemenskap och det är något som barnen tycker är väldigt roligt. Jag kan tycka att de borde sjungas mycket mer i förskolan. Att sjunga är språkutvecklande, de ger barnen ett mer varierat ordförråd där förståelsen för ords betydelse blir tydligare. Om du samtidigt använder kroppen att tillexempel peka på det du sjunger om i olika rörelser blir det ännu tydligare för barnen. Ett exempel på en sådan sång är huvud, axlar, knä och tå. Sådana sånglekar är väldigt stimulerande för barn som har svenska som sitt ansdra språk. 


Här sjunger vi namnsånger som man kan använda instrument till.

 Vi fick även prova på att spela med "ägg"instrument, vilket är väldigt lätt att använda i en barngrupp och som även är lätta att göra själva om man inte har möjlighet att köpa in.                                                    

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"( Lpfö 98. 2010. s, 10).


Dansa med tyg var väldigt roligt och när vi fick improvisera till musik tillsammans med dessa tyger upplevde jag att det blev lättare och att det inte var lika "genant" som om vi hade dansat utan tygbiten. Detta tror jag är bra för att få barnen att våga och fokusera på sina rörelser och inte på vad de andra barnen gör. 






Under vår andra musikworkshop blev det mycket repetition av det första tillfället. 
Vi repeterade mycket fakta kring skillnaden mellan puls, takt och rytm samt hur man kan arbeta så att barnen stimuleras i detta. Exempel man kan göra för att öva barnen i detta är att du som pedagog har en liten trumma där du slår olika pulsslag, barnen ska gå eller springa i takt med dessa slag. Vikten av att ha en varierad undervisning belystes också,  Karin Lindahl (1) menade på att de är viktigt att lärande sker på ett varierat sätt .Ibland är det bra att arbeta på ett reproducerande sätt där undervisningen är mer styrd men lika viktigt är de utforskande arbetssättet där barnen uppmuntras att testa sig fram och utforska. På eftermiddagen fick vi prova på att spela på olika instrument till en sång där endast två ackord behövdes. Enligt Riddersporre och Söderman(2012,s. 72) är kroppslig musikalisk kunskap viktig för barns musikaliska lärande. Detta innebär en kunskap om hur man rör sin kropp både grovmotoriskt och finmotoriskt, hur man uttrycker musik med hjälp av den egna kroppen eller hur man rör sig till musiken.






Referenser



Karin Lindahl. Musik workshop,  Högskolan i Boårs 2015-02-10.

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar