tisdag 3 mars 2015

Kommunikation- alla kan inte tala men alla kan kommunicera!


Idag har vi haft workshop/föreläsning i kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv med Camilla Carlsson. Enligt Carlsson(1) har alla barn rätt till kommunikation även de barn där tal inte alltid är en självklarhet. Alla kan inte tala, men alla kan kommunicera. Det är vår uppgift som pedagoger att vara lyhörda och uppmärksamma på det barn som behöver hjälp i kommunikationen.  Camilla visade olika hjälpmedel som kan användas när kommunikationen inte är en självklarhet. Nedan kommer de metoder som camilla föreläste om.







TAKK- Tecken som alternativ och kompleterande kommunikation. TAKK är till för hörande barn som kan användas tillsammans med talet som stöd. Alla ord tecknas inte i TAKK utan endast enstaka ord som är det mest betydelsefulla i en mening. 











Här är bilder från böcker som vi fick kritiskt granska under workshopen. Bilderna är tydliga och jämte bilden finns en beskrivning hur man tecknar de som sker på bilden. Mycket bra böcker enligt min mening som jag kommer att använda mig utav i mitt arbete som pedagog. 







Teckenspråk- De dövas språk, som har grammatik. I detta språk tecknas alla ord i en mening. 




GAKK -Grafisk kommunikation eller alternativ kompleterande kommunikation. I GAKK används föremål, foton/bilder, symboler och talande hjälpmedel. Med hjälp av bilder över hur tillexempel en dag ser ut på förskolan hjälper vi barnen att förberedas och förstå allt som händer och det skapar ett sammanhang. 






          


Både GAKK och TAKK är  kommunikationshjälpmedel som är bra för ALLA barn i förskolan, inte minst för de barn som är i behov av särskillt stöd. Genom att använda dessa metoder som komplement till talet så används alla sinnen och allt blir tydligare för barnen.

Här kommer sex goda skäl  som Camilla beskriver till varför TAKK är bra att använda med barnen:

1. det går långsammare och är tydligare än tal
2. Det är fysiskt lättare att teckna än att tala.
3. Det ökar Koncentrationen vid inlärning.
4. Det ställer mindre krav på hörselminnet. 
5. Det är oftast lättare att minnas det vi ser i jämförelse med det vi hör.
6. Tecken är oftast mer lika begreppen de beskriver än vad talet är.


Camilla Carlson pratade om vikten att som pedagog använda sig utav TAKK dagligen i arbetet med barnen. Om det används i lek, spel, sånger och i böcker så blir det en naturlig del i barnens vardag vilket kommer hjälpa dem i samspelet med både oss vuxna men även med andra barn.

Här är en samtalsmatta som camilla visade. Lätt att göra själv för att använda som ett komplement i verksamheten




Även här eget tillverkat material Camilla visade. 



Tips på appar och länkar:

Om en bild- En app där man kan göra eget bildsspel om vad som ska hända under en dag. Denna app kan vara ett bra hjälpmedel att förberedda barn på tillexempel en utflykt.

Grid player- kommunikations app
Pupunet.net- En finsk sida där du kan hitta pictogram bilder och pcs bilder. Den här sidan är ett bra komplement till appen om en bild, då du kan välja bilder att använda till appen.

hargdata.se- Pedagigiska programvaror för läs och skrivsvårigheter

Dart-gbg.org- Kommunikations och dartcenter



Referenser

Camilla Carlsson, Specialpedagog,Högskolan i Borås. Våren 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar