Eftersom jag är ifrån Alingsås och troligtvis kommer att arbeta här så kändes det roligt att utforska kulturlivet i vår lilla stad. Det fick därför bli ett besök på vårt nyöppnade museei. Utställningen handlar om kulturarv och visar både nutid och dåtid. Museeit är historiskt vilket gör det extra roligt tycker jag.
|
Teknik som funnits genom åren |
Eftersom vi bor i en stad där pendeltåget mot Göteborg stannar så var det mycket fokus på detta. Det tyckte jag själv var väldigt spännande, att se hur mycket det påverkar vår stad. Ett besök hit kan vara en del i ett tematiskt arbete om teknik. Låt barnen undersöka på egen hand, vad facineras de ut av? Lyssna på barnen och ta vara på deras nyfikenhet och låt barnen styra ett fortsatt arbete med teknik.
|
pendeltåget förr i tiden |
|
pendeltåget idag |
Vi har även hunnit med ett besök på konstmuseet i Borås. Utställningen heter Spell bound och var gjord utav Kristina Jansson. Det var både målningar, fotografier och filmklipp. Detta museum var ganska likt konsthallen i Göteborg och inte ett museum som jag tror barnen tycker är så spännande.
Om man ska besöka ett konstmuseum med en barngrupp anser jag att det är lättast att åka med få barn i taget så att man kan samtala med barnen om tavlorna och diskutera kring det olika motiven. Barnen kan fotografera sin favorittavla och visa för resterande barn på förskolan och berätta om den tavlan. Marie Bengroth(1) pratade i sin föreläsning om att det är alla barns rätt att uppleva kultur. Ett musee är till för alla och hon menar på att de är viktigt att alla barn erbjuds sådana kulturella besök. När vi besöker museer menar hon på att vi vidgar barnens erfarenheter, livsvärd och sinnesuttryck.
"Arbetslaget ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för de dagliga livet samt få bekanta sig med de lokala kulturlivet" (lpfö 98. rev 2010, s. 12).
I föreläsningen som jag tycker var väldigt givande pratade Marie även om hur man kan använda konst tillsammans med barnen. Ett tips hon hade var att barnen får ha namnlappar med sitt namn på som de får lägga under tavlor som de har fastnat för. Barnen kan sedan få berätta för varandra om tavlorna. Enligt Marie ger man barnen möjlighet att utrycka sig genom att tolka och samtala om konst .
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Marie Bendroth. Röreläsning Barn och konst, Högskolan i Borås. våren 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar