fredag 29 maj 2015

Fältdagar och planering av didaktsikt material

I kursen som vi läser nu ingår det att tillverka ett didaktiskt material som vi ska använda oss utav under den verksamhetsförlagda utbildningen. Vi fick tre stycken fältdagar till förfogande innan vfu perioden. Dessa tillfällen var tillför att undersöka om de fanns något pågående tema på förskolan och ta reda på vad barnen intresserade sig för. Under fältdagarna samtalade jag med min handledare om mitt didaktiska material som jag skulle tillverka.


Vad:
 På förskolan arbetade de inte med något särskilt tema men några utav barnen hade varit och besökt en återvinningscentral och tanken var att de skulle börja arbeta med återvinning och hållbarutveckling . Eftersom att hållbarutveckling är något jag själv tycker är viktigt och verkligen brinner för så fick detta bli fokus i tillverkningen av mitt material. Under observationer som jag gjorde upptäcktes att barnen älskade att lyssna på sagor. Det var framförallt olika sagolådor som användes vid samlingar som var populära bland barnen. Även detta var något jag ville få med i mitt material och jag bestämde mig för att jag skulle fokusera på språkutveckling med tema återvinning.

Hur:
Jag började med att skriva en saga som handlar om  flickan Ren-Fia och  pojken Återvinnings-olle. Jag tillverkade två handdockor så att jag skulle kunna dramatisera handlingen utav sagan. Flickan ogillar när hon hittar skräp i naturen och under en promenad stöter hon på olika djur som gjort sig illa på skräp. Hon hjälper djuren som hon möter och tar med sig allt skräp hon hittar. När hon tillslut ser en papperskorg och tänker slänga allt skräp kommer Återvinnings-olle fram. Han berättar för Ren-Fia att man endast slänger skräp som går att elda upp i papperskorgen och att de hon har hittat är saker som går att göra om till nya saker, alltså att återvinna. Ren-fia vet inte vad de betyder att återvinna och hur man vet vad som går att återvinna. Tanken är att barnen ska få hjälpa henne med att sortera allt skräp och ta reda på vad återvinning egentligen betyder. Jag skrev ut bilder från Blixtpatrullen.se som innehöll bilder på olika återvinningsbehållare samt olika skräpdelar. Jag laminerade bilderna och satte flanopapper bakom. Barnens uppgift skulle vara att diskutera tillsammans med Ren-fia om de olika bilderna och vart allt skräp hör hemma. Jag förberedde olika diskussionsfrågor som jag ville använda för att uppmuntra barnen till att diskutera och reflektera över olika dilemman. Min tanke med att ha flanobilder var att jag ville att barnen skulle få hjälpas åt att sortera skräpet och kunna sätta upp bilderna själva  (på flanotavlan) under rätt behållare.






Jag hittade denna gamla resväskan på en loppis. Den tänker jag använda till att lägga dockorna och sagan i.  Jag tyckte de var roligare än att bara ha en vanlig kartong-låda. Köpa saker på loppis är bra i ett miljöperspektiv, då vi återanvänder gamla saker istället för att köpa nya. Detta är något man kan samtala med barnen om.












Varför:
Mitt syfte med den här aktiviteten är språkutveckling. Jag vill att barnen ska vara i ett tillåtande samtalsklimat där jag som pedagog aktivt deltar i samtal så att barnen stimuleras i språkutvecklingen. I förskolans läroplan 98(rev 2010, s. 10) "Förskollärare ska ansvara för att varje barn  stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling”. Anledningen till att jag valt att använda mig utav dockor i min berättelse är för att jag vill göra barnen mer motiverade till att diskutera. Jag vill samtala med barnen om olika dilemma så att barnen får chans att reflektera och diskutera om deras egna erfarenheter när de gäller återvinning och hållbarutveckling. I  Lpfö 98 (rev 2010, s. 10) står de även att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra”  Genom att barnen får höra en saga och samtidigt får se en dramatisering med hjälp av figurer blir innehållet mer tydligt för barnen. Genom att använda drama som verktyg för att ge barnen förståelse för naturens olika kretslopp skapar vi ett meningsfullt sammanhang för dem vilket gör att barnen får en tydligare förståelse för hur vårt agerande påverkar miljön. 



Tillverkning av handdockorna



Kursmål

*Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden

* Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande




Referenser

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar