onsdag 27 maj 2015

Drama och forumsspel

Idag har vi haft workshop med Gunilla Fihn och det var drama och forumspel som stod på schemat. Forumspel är en pedagogisk metod som kan användas för att träna sig på att agera i olika konflikter. Publiken är aktiva medskapare genom att de kan stoppa teatern och gå in och byta plats med någon i spelen och där med ändra en händelse med ord eller handling. Enligt Gunilla Fihn(1) är formuspel en bra metod för att ge människor möjligheter att träna inför det verkliga livet och framtiden.

Vi började dagen med en föreläsning om forumsteater och forumsspel och vad det innebär. Sedan blev det  övningar som var olika värderingsövningar samt gestaltningsövningar. Värderingsövningar går ut på att ta ställning till olika påståenden som tillexempel kan handla om vilka som tycker om  glass, vilka som gillar att bada och så vidare. Detta är något man skulle kunna göra tillsammans med en barngrupp då det är bra att träna sig på att ta ställning till olika saker och våga stå för sina åsikter. De kan handla om vad barnen gillar att göra på rasten eller vad de tycker är en viktig egenskap hos en bra kompis. Gestalningsövningarna gick ut på att visa tre stillbilder av något i en händelse. Även detta  är något som jag kommer att andvända mig utav i arbetet med barn eftersom de får träna sig på att vara i centrum samt att de ibland kan vara lättare att visa upp något som inte innefattar att tala. Barnen får med hjälp utav gestaltningsövningar träna på att uttrycka sig med hjälp utav kroppen. Denna metod tror jag även kan vara bra om man vill undersöka hur barnen känner sig i olika situationer på förskolan.

Sedan var det dags för huvudaktiviteten som var forumspel. Vi blev indelade i smågrupper och alla i gruppen fick skriva om en konflikt man upplevt under den verksamhetsförlagda utbildningen . Konflikten kunde vara något man sett eller själv deltagit i. Konflikten  skulle avslutas med ett eländigt slut (påhittat slut).  I varje grupp valdes en berättelse ut som skulle spelas upp för resten av klassen. Publiken kunde hela tiden ropa stop och gå in för att byta ut någon i teatern, men det var alltid en person som var konstant som därför inte gick att byta ut, denna personen var den som "ägde" handlingen. Det blev många olika vändningar och det var intressant att se hur konflikten ändrades genom olika agerande. Det blev tydligt hur varje liten detalj påverkar olika händelser. Det blev också tydligt hur vi människor agerar på olika sätt när det gäller att hantera konflikter. Jag tycker att det var roligt att prova på forumspel och jag anser att de var en bra övning för min kommande yrkesroll som förskollärare.

Referenser

Gunilla Fihn. drama workshop, Högskolan i Borås. Våren 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar