Carina hade med mycket eget tillverkat material som hon berättade om. Här är ett röströr som hon gjort som hon använder tillsammans med barnen. Med hjälp av detta rör får barnen rösta om olika saker, tillexempel vart de vill gå på utflykt, vad de ska läsa för bok eller vilka frukter som ska ingå i en fruktsallad. Det går också att använda röströret för att få fram vad barnen tycker är roligt att göra på förskolan, eller hur vida de vill fira lucia, ska de vara föräldrar och morföräldrar eller ska de firas enbart utav barn och pedagoger på förskolan? Carina Mattsson (1) menar på att de ibland är svårt att veta vad barn tycker och tänker så detta röströret är ett jätte bra sätt att få reda på detta samtidigt som de synligör matematiken för barnen. Röret är även bra ur ett demokratiskt perspektiv.
Plaströren är köpta från Nordbergstekniska.se |
Här är en mat och- sovklocka som Carina tillverkat för att synliggöra tid för barnen och vad tid innebär. Med hjälp av klockan får barnen se tydligt när det är dax för frukost, vila och utelek mm. klockan pekar på den bilden som gäller vid den utsatta tidpunkten. Häng klockan på ett ställe där barnen tydligt kan se den och där man lätt kan plocka ner den och prata om bilderna.
Hallen är en plats som lätt blir en plats där pedagogiken glöms bort pågrund av stress över att komma ut eller in på snabbaste sätt. Varför måste de gå snabbt? Carina menar på att vi måste använda vardagen till matematik. Ge barnen tid att klä på sig själva. Vilken vante hör i hop med vilken? Att kunna para ihop rätt knapp med rätt hål, ett till -ett principen. Samtala med barnen kring olika mönster, färger, temperatur, hur känns de när man har på sig trånga kläder, eller förstora kläder? För att synligöra hur viktig matematiken är vid av och påklädning kan man hänga upp bilder i hallen där barnen klär på sig själva. Enligt Palmer (2012, s. 31) Skapas den matematiska identiteten i samspel med andra människor i vår närmiljö. Carina påstår att det är ett bra sätt att sätta upp olika begrepp som andvänds utav barnen och vad barnen utvecklar medan de klär på sig själva på väggarna, kompletera med läroplanen. Detta för att synliggöra lärandet för föräldrarna. De får på detta sätt en inblick i hur matematiken synliggörs i vardagssituationer.
Insektsburk är roligt för barnen att kunna utforska insikter med när man inte vågar ta i dem med handen.
Carina var jätte duktig på att tillverka didaktiskamaterial och vi fick jätte mycket tips på hur detta kan gå till. Här är en platta som hon har klistrat fast burkar och flaskor i olika storlekar på. Locken låg vid sidan av och det gäller för barnet att para ihop rätt lock med rätt burk. Denna aktivitet kan göras utav barn i alla åldrar eftersom det handlar om att pröva sig fram och få undersöka.
En stickad halsduk som innehåller de mesta färgerna i en färgskala. Denna kan man ha med sig ut i naturen och låta barnen hitta saker i skogen som har samma färg som halsdukens olika färger.
Kursmål:
*Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Referenser
Carina Matsson. MAtematik workshop, Högskolan i Borås våren 2015.
- Palmer, Anna (2012). Hur blir man matematisk? att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. Johanneshov: TPB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar