Endel kläder är gjorda utav återvunnet material! |
I läroplanen för förskolan 98(rev 2010, s. 8) "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen" .
Här är en klänning som är gjord utav återvunnet material, som en familj samlat på sig under två månader. Barnen kan få försöka lista ut vad de är för material som finns på klänningen. Detta är även något man kan göra på förskolan. Bygga saker är roligt så varför inte använda återvunnet material som tillexempel mjölkkartonger, för att synliggöra för barnen hur mycket saker vi gör av med varje dag!
Det här stora traktordäcket var mycket populärt av barn som kommer på besök till museet. Här får barnen klättra och hoppa hur mycket de vill. På insidan av däcket sitter de textil, här kan man samtala med barnen om vad som är textil egentligen? Hur känns det? Är de hårt eller mjukt? kan det se hårt ut men samtidigt kännas mjukt? Barn behöver använda alla sina sinnen i utforskandet och på textilmuseet tillåts de verkligen!
Det fanns även en avdelning med massor med kläder från olika tidsepoker. Här fick man prova fritt hur mycket man ville. Hit skulle jag gärna ta med min barngrupp för att utforska hur kläder förändrats från dåtid till nutid.
På eftermiddagen fick vi tillverka egna skadedjur (djur som inte är uppskattade besökare på ett textilmuseum). Detta gjordes med hjälp utav gamla slipsar.
Jag valde att göra en larv. Även detta är något man kan göra med barn! Det går att använda iprincip vilket material som helst när du ska tillverka saker. Det gäller bara att vara kreativ och inte se begränsningar i allt. Ta vara på gamla saker, det kan komma i väl till användning i arbetet på förskolan! Detta är väldigt bra ur både ett ekonomisk och miljö perspektiv. Jag anser att det är viktigt att göra barn medvetna tidigt kring olika miljöfrågor. Vilket även är ett utav målen i läroplanen 98 (rev 2010, s. 10) "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra"
Hit skulle jag absolut kunna ta med mig en barngrupp! Det var ett museum som jag tror lockar barnen till att utforska och uppleva med alla sinnen . Stort plus att de fick känna på de mesta inne på museet, vilket jag tror förstärker upplevelsen för barnen.
I barnkonventionen: 1 Det demokratiska uppdraget FN s konvention om barns rättigheter §31
"Barn ska till fullo ges möjlighet att delta i det
konstnärliga och kulturella livet"
Referenser
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige
- Tillgänglig på Internet: http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Karin Olsson. Textilmuseet, Högskolan i Borås. Våren 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar