fredag 29 maj 2015

Textilmuseet




Idag hade vi heldag på textilmuseet. Det började med en rundtur i museet med Karin Olsson. Hon berättade lite kring deras tankar och idéer och hur hon brukar arbeta när det kommer barngrupper på besök. Karin tyckte det var viktigt att det skulle vara ett museum som var lika anpassat till barnen som de var för de vuxna. Klädhängare på barnens nivå. Jätte bra tycker jag!  Det var ett färgglatt museum med mycket olika saker att titta på. Här kan barnen röra sig fritt och känna på saker hur mycket det vill. Saker som inte får röras vid var inglasat vilket inte gör barnen förvirrade över vilka saker som får röras och inte röras. Karin(1) berättade att hon brukar låta barnen få gå lite hur de vill inne på museet och att hon inte tvingar barnen att titta på det hon vill att de ska titta på. Hon menade på att barnen måste få ta egna initiativ. Vilket jag absolut håller med henne om. Lärande i förskolan ska vara lustfyllt vilket jag anser att de inte blir om de är påtvingat.

Endel kläder är gjorda utav återvunnet material!
Inne på museet var det en avdelning som handlade om hållbarutveckling. Vem syr egentligen kläderna vi har på oss? och vad händer med vår planet av allt vi tillverkar? Detta är något som är viktigt att samtala med barnen om. Enligt Karin Olsson är det viktigt att även samtala med barnen om saker som är svåra för dem att förstå eftersom de behöver uppleva och reflektera oavsett.




 I  läroplanen för förskolan 98(rev 2010, s. 8) "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen" .










Här är en klänning som är gjord utav återvunnet material, som en familj samlat på sig under två månader. Barnen kan få försöka lista ut vad de är för material som finns på klänningen. Detta är även något man kan göra på förskolan. Bygga saker är roligt så varför inte använda återvunnet material som tillexempel mjölkkartonger, för att synliggöra för barnen hur mycket saker vi gör av med varje dag!











Det här stora traktordäcket var mycket populärt av barn som kommer på besök till museet. Här får barnen klättra och hoppa hur mycket de vill. På insidan av däcket sitter de textil, här kan man samtala med barnen om vad som är textil egentligen? Hur känns det? Är de hårt eller mjukt? kan det se hårt ut men samtidigt kännas mjukt? Barn behöver använda alla sina sinnen i utforskandet och på textilmuseet tillåts de verkligen! 







Det fanns även en avdelning med massor med kläder från olika tidsepoker. Här fick man prova fritt hur mycket man ville. Hit skulle jag gärna ta med min barngrupp för att utforska hur kläder förändrats från dåtid till nutid. 














På eftermiddagen fick vi tillverka egna skadedjur (djur som inte är uppskattade besökare på ett textilmuseum). Detta gjordes med hjälp utav gamla slipsar.






 Jag valde att göra en larv. Även detta är något man kan göra med barn! Det går att använda iprincip vilket material som helst när du ska tillverka saker. Det gäller bara att vara kreativ och inte se begränsningar i allt. Ta vara på gamla saker, det kan komma i väl till användning i arbetet på förskolan! Detta är väldigt bra ur både ett ekonomisk och miljö perspektiv. Jag anser att det är viktigt att göra barn medvetna tidigt kring olika miljöfrågor. Vilket även är ett utav målen i läroplanen 98 (rev 2010, s. 10) "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra" 

Hit skulle jag absolut kunna ta med mig en barngrupp! Det var ett museum som jag tror lockar barnen till att utforska och uppleva med alla sinnen . Stort plus att de fick känna på de mesta inne på museet, vilket jag tror förstärker upplevelsen för barnen. 

I barnkonventionen: Det demokratiska uppdraget FN s konvention om barns rättigheter §31
                         "Barn ska till fullo ges möjlighet att delta i det konstnärliga och kulturella livet"


Referenser

  • Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige
  • Tillgänglig på Internet: http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Karin Olsson. Textilmuseet, Högskolan i Borås. Våren 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar